Tesla opereert tot nog toe alleen in het premium segment van de markt voor elektrische auto’s. Maar de ultieme belofte van topman Elon Musk is altijd geweest: een betaalbare elektrische auto voor de middenklasse van minder dan 30.000 euro.

Eerder dit jaar gaf Musk echter aan dat Tesla niet meer aan een goedkopere auto werkte. Volgens de topman had het bedrijf andere prioriteiten, zoals het productieklaar maken van de Tesla Cybertruck en Tesla Semi.

Ondertussen is de Semi in productie en staat de Cybertruck op het punt om in productie te gaan. Binnen de muren van de autofabrikant heeft het ontwikkelteam dus weer wat tijd beschikbaar.

In een toelichting op cijfers over het derde kwartaal gaf Musk deze week aan dat er weer wordt gewerkt aan een voertuig dat waarschijnlijk ongeveer de helft van de Tesla Model 3 en de Model Y kost. “Hij zal kleiner zijn, om duidelijk te zijn”, citeerde de website Electrek de baas van Tesla.

Nu is de helft van de prijs van de Tesla Model 3 en de Model Y een breed begrip. Beide modellen beginnen zo rond de 50.000 euro en kunnen tot net iets boven de 80.000 euro kosten. Maar als we eerdere geruchten mogen geloven, hebben we het hier over de 25.000 euro kostende Model 2.

Volgens Musk zou het een model moeten worden dat in hoge volumes wordt geproduceerd. Hij stelt dat Tesla als doel heeft om voor deze elektrische auto een twee keer zo groot volume te bereiken vergeleken met alle ;huidige Tesla-voertuigen bij elkaar opgeteld. Ter illustratie: dat zou voor afgelopen kwartaal gaan om bijna 700.000 auto's. De fabrikant leverde namelijk 343.000 voertuigen af in het derde kwartaal van 2022.

Ook moet de zogenoemde Model 2 het beste uit alle Tesla's bieden en zonder problemen in productie moeten kunnen gaan. "Uiteraard nemen we alles wat we geleerd hebben van S, X, 3, Y, Cybertruck en Semi mee naar dat platform", aldus Musk.

Het grootste obstakel lijkt vooralsnog de productiekosten voor het nieuwe voertuig. Musk wil die op 50 procent van de verkoopprijs krijgen: "We zitten op een 2-voor-1 doelstelling. We proberen weer naar die 50 procent te gaan." De optimalisatie en productie van het nieuwe 4680-accupakket moet hier aanzienlijk bij gaan helpen. Ook het productieproces waarbij Tesla bijna een halve carrosserie van een auto in één deel giet, scheelt enorm in de productiekosten.

Helaas liet de rijkste man ter wereld niets los over een eventuele datum waarop hij de kleine Tesla aan het publiek wil laten zien.

LEES OOK: Tesla voegt nieuwe, goedkopere Model Y aan het Nederlandse aanbod toe: zo verhoudt hij zich tot de duurdere versies